Frittikana hurmaa Sushikujalla
Järvenpään K-Citymarketissa kana ja kala sparraavat toisiaan ja nauttivat tasaväkisesti herkkusuiden suosiosta, sillä kummankin annetaan loistaa omissa uniikeissa trendiversioissaan.
Vanhempiensa luotsaamassa kuusankoskelaisessa K-supermarket Toripäivässä 1980-luvulla lihanleikkaajana aloittanut Markku Hautala tuskin arvasi, että hänestä sukeutuu jonain päivänä tehtailija. Noin häntä voi kuitenkin pilke silmäkulmassa tituleerata lähes 40 vuoden, parin menestyksekkään kauppapaikan, yhden konkurssin ja 17 vuoden Citymarket-kippariuden jälkeen. Hän pyörittää marketissaan satapäisen ruokapuolen henkilökuntansa kanssa peräti kahdeksaa herkkutehdasta.
– Kun neljä vuotta sitten yli 30-vuotiaan marketin talotekniikka oli nähnyt loistonsa päivät, päätimme ison remontin yhteydessä uudistaa myös toimimattomia peruselementtejämme tavallista rouheammin. Mittavan ulkomaisten kauppojen tutkimisurakan jälkeen hollantilaisen ruokamarketin toteutus vei mennessään. Nälkä taisi kasvaa syödessä, olihan arvostettu ruokakauppa-alan asiantuntijaorganisaatio IGD valinnut Citymarkettimme maailman parhaaksi ruokakaupaksi vuonna 2019. Valtava uteliaisuus ja tutkimusmatkailijan mieli hivuttivat riman lähes itseltäkin saavuttamattomiin korkeuksiin, kauppias Markku Hautala myhäilee.
"Ymmärsimme, että meidän on rakennettava osaamistasomme yläpuolella oleva kauppa ja varmistaa, että lopputulos on varmasti parempi kuin asiakkaat osaavat pyytää."
– Uudistusten ydin oli se, miten voimme palvella asiakkaita vieläkin paremmin. Ymmärsimme, että meidän on rakennettava osaamistasomme yläpuolella oleva kauppa ja varmistaa, että lopputulos on varmasti parempi kuin asiakkaat osaavat pyytää. Tunnelmaa ja iloa asiointiin tuovat esimerkiksi huippuammattilaisten kanssa hartaasti hiottu rauhallinen värimaailma, eri osastojen valoteemat, akustoidut kylmäkoneet sekä kaikkien tuorepuolen koneiden ja kalusteiden kytkeminen maan alta, jotta asiakkaillamme on levollinen näkymä.
Hautala näkee kauppansa alustana, joka ottaa huomioon asiakkaat, henkilökunnan ja tavarantoimittajat nyt, mutta miettii asioita myös viisi vuotta eteenpäin.
– Alusta on mahdollistavampi kuin mitä osaamme ja mihin pystymme tällä hetkellä.
– Uudistusideoita puntaroidessamme muotoutui ajatus grocetorysta – grocery storen (ruokakauppa) ja factoryn (tehdas) liitosta. Grocetoryssa tavallaan jalostimme täällä vuosia sitten ensimmäisenä toteutettua, nyt jo ympäriinsä marketteihin levinnyttä grocerantia eli ruokakaupan ja ravintolan yhdistelmää. Kaupassamme tehdään nyt entistä enemmän ruokaa myös aivan uudella tavalla, esimerkiksi oikealla tulella hiiligrillein ja tandooriuunein. En tiedä toista pohjoismaista kauppaa, jossa ruokaa valmistettaisiin avotulella.
Hautalan mukaan avotuliruokiin päädyttiin osin käytännön syistä.
– Meitä harmitti vanhuksille kotiin tarjottavan ruuan heikko laatu. Halusimme tarjota laadukkaampia annoksia suurin piirtein samaan hintaan. Toinen pointti oli asiakkaiden kiireisen arjen helpottaminen Liekki-keittiömme monipuolisilla ruoilla. Vakioherkkujen lisäksi asiakkaamme saavat konsulenttipäivinä esimerkiksi tulella paistettuja raakamakkaroita joko Delissämme tai kotona syötäväksi.
Vastuullisuuden Hautala näkee kehittyvän tulevaisuuden liikemaailmassa kuin toiseksi ilmaksi, siksi siihenkin panostettiin.
– Rakensimme järjestelmän hävikkipyörylän pohjalta. Toistamme laivojen buffista tuttua kiertoa, jossa aamupalalta jääneet ruuat siirtyvät lounaalle ja lounaalta jääneet siirtyvät iltapaloihin eli ennen kuin tuotteet vanhenevat, pystymme käyttämään ne uudelleen lämpimäksi ruuaksi tai jalostamaan toiseksi sortiksi.
Lyhyt matka tehtaasta ostoskoriin
Hautalan henkilökunta lienee jo tottunut siihen, ettei kauppias muhittele ideoitaan kauaa myssynsä alla, vaan etsii niille toteutuskeinot konstilla tai kolmannella. Niin kävi esimerkiksi mozzarellatehtaan kanssa. Perehdyttyään vuosikausia mozzarellan saloihin, Hautala suuntasi toscanalaisen pikkukylän juustofirmaan, josta löytyi tarpeeksi pienikokoinen valmistuskoneisto sekä Järvenpäähän koulutusvisiitille lupautunut juustomestari.
– Nyt meillä on Pohjoismaiden ainoa yhdistetty gelato- ja mozzarellatehdas. Samaten maankuuluja susheja pyöräyttävän tehtaan uniikkeihin loihdintoihin on lennätetty korvamerkittyjen riisien lisäksi guruja Japanista saakka. Iloksemme kaupunginjohtokin on huomioinut mittavat panostuksemme: ruokakauppakisan MM-kullasta palkinnoksi annetun nimikkokadun myötä osoitteemme on nyt Sushikuja 1.
Hautala painottaa tuoreuden olevan tuotteissa a ja o. Monien makujen mozzarellakin on parhaimmillaan vain muutaman tunnin vanhaa. Tuoreus korostuu myös kaloissa ja lihoissa.
Paalupaikalla muuntuva kana
– Suositun frittikanan salaista reseptiikkaa hieroimme huippukokkien kanssa neljä kuukautta vuonna 2016. Erityisen murean kanan valmistus Kentucky Fried Chicken -painekeittimellä kestää yli vuorokauden, jotta liha irtoaa luusta kevyesti. Kana leivitetään pankojauholla eli japanilaisella korppujauholla, joka kehkeytyy friteerattaessa ihanan rapeaksi pinnaksi.
– Raakabroileri- ja frittikanakonseptin yhdistelmällä pystymme volyymiltaan suuriin, mutta hävikiltään minimaalisiin ostoihin. Frittikanan lisäksi myymme kaupan parhaalta paikalta todella paljon tuoretta broileria, sillä hävikittömyys mahdollistaa jatkuvan tarjoushinnan. Palveluahan sekin on, että asiakkaamme voivat käyttää aikansa hintatietojen sijaan inspiraatioiden seurantaan.
– Itsemaustettava tuore broileri on räjäyttänyt myynnin ja myy nyt moninkertaisesti edelliseen vuoteen verrattuna. Myös leikkeleissä terveelliset kana ja kalkkuna kasvavat kohisten. Osasyynä on kalan kallistuminen. Naudanliha siirtyy arkiruuista juhlaruokiin ja porsaanliha odottaa paluutaan, näin uskon. Lähivuosina asiakas ostanee valmiin uuniin laitettavan annoksen, eikä pelkkää raaka-ainetta.
Hautala listaa Citymarkettinsa kolme myydyintä tuotetta: sushi, Liekki-buffa ja irtokarkki.
– Liekki- ja lihaherkkujen myynti kasvaa sitä mukaa kuin itse opimme tekemään niitä tarpeeksi tehokkaasti, vaihtelevasti ja mielenkiintoisesti. Avotulikeittiömme tarjoaa myös tavarantoimittajille uutuuksiensa markkinointi- ja asiakkaille niihin tutustumispaikan.
”Yhet puheet”
– Kauppiaana arvostan valtavasti paitsi huippulaatuisia kotimaisia raaka-aineita myös sitä, että Atrian kanssa yhteistyössä sana pitää, eli kymenlaaksolaisittain sanoen on yhet puheet. Tuotteiden tasalaatuisuus ja tavarantoimittajan luotettavuus ovat laatukaupalle kaikki kaikessa. Meillä on myös yhteinen hyödyllinen tahtotila: molemmat panostamme broileriin, jotta asiakas voittaa aina ensin.
"Tuotteiden tasalaatuisuus ja tavarantoimittajan luotettavuus ovat laatukaupalle kaikki kaikessa"
Tuotekehitykseen Hautala lähettää mausteisia terveisiä.
– Meillä on hyvin tekemisen, muttei maustamisen kulttuuria. Suomessa kannattaisikin keskittyä meidän jäätävän hyvän raaka-aineen tuotantoon ja noukkia siihen maut mahtavista maustemaista. Esimerkiksi avotuligrillillä teemme thaimaalaisten reseptein, opein ja maustein red currya Atrian huikeaan broileriin. Suomalaisilla kuluttajilla testatuilla tuotteilla olisi sitten hyvä valloittaa myös vientimarkkinat.
Asiakkailleen onnellisuutta ruuan kautta tarjoileva Hautala tunnustautuu herkkupepuksi myös vapaa-aikanaan. Kotona uuni lepää puolet vuodesta grillin hehkuttaessa kasvisten ohessa raakamakkaroita ja erilaisia kanaherkkuja, unohtamatta seitsemänvuotiaan pojan juustonakkeja.
– Liekki on arkemme pelastus, mutta nautin yli kaiken isolle vierasjoukolle kokkaamisesta. Ja kesälomalla suuntasin tuttuun tapaan perheen kanssa Italiaan napsimaan tuliaisiksi uusia ideoita ja makunautintoja.
Järvenpään K-Citymarketin herkkutehdaskimara:
- Aidon avotulen Liekki-keittiö
- Raito-sushi huippurobotteineen
- Frittikana
- Gelato
- Mozzarella
- Tandooriuunin tuotteet
- Kalankäsittelytehdas
- Täytettyjen patonkien tehdas
Teksti: Lea Penttilä | Kuvat: Juho Paavola