Valmisruokaistuminen näkyy kaupassa ja palvelutiskillä

Valmiimman ruoan suosion kasvu näkyy syksyllä uudistuneen Prisma Jumbon ruokatorilla, jonka valikoima palvelee niin kiireistä arjen helpottajaa kuin ravintolatasoisen lounasannoksen noutajaa.
Vantaalaisen Jumbon Prisman valikoimaan on tuotu lisää näppärästi mukaan otettavia tai paikan päällä nautittavia annoksia. Löytyy lämmintä, kylmää, helppoa ja nopeaa, siipi- ja kebab-buffetia ja sushia.
– Kymmenen vuotta sitten puhuttiin kalatiskeistä, joilta tultiin hakemaan lähinnä raaka-aineita ruoanlaittoon. Vielä viisi vuotta sitten valikoimasta otettu valokuva olisi näyttänyt melko erilaiselta, sanoo Prismajohtaja Jari Kättö.
Vuonna 1996 HOK-Elannossa aloittanut Kättö sanoo huolehtivansa siitä, että ”Prisma pyörii”. Pyöritettäviä Prismoja hänellä on ollut jo useampia, tällä hetkellä Jumbo ja Myyrmanni. Suurissa pk-seudun kaupoissa volyymit ovat isoja, ja ilmiöt heijastuvat kysyntään nopeasti – niin myös valmisruokaistuminen.
Klassikoita ja kokeilua sopivassa suhteessa
Kättö sanoo, että komponenttiajattelu korostuu ruokatorilla yhä enemmän.
– Haetaan jotain valmiina ja siihen yhdistettävät lisukkeet. Myös vaihtelu ja kierto ovat tärkeitä. Ihmiset pitävät siitä, että sesongit, teemat ja eri keittiöt näkyvät valikoimassa, Kättö kertoo.
Kesällä hittituote oli HOK-Elannon oma grilliversio roomalaisesta pinsa-leivästä, ja Siipiyhtiön sekä Kebabkioskin buffetit ovat uusia kestosuosikkeja. Kuitenkin myös klassikot ja jatkuvuus ovat monelle tärkeitä.
– Meillä on laaja asiakaskunta, eivätkä kaikki ole yhtä kokeilunhaluisia. Lihapullat ja muussi eivät ole menossa mihinkään, hän hymyilee.
Taustalla ajankäyttö ja muuttuvat kotitaloudet
Jumbon Prisma sijaitsee Suomen suurimmassa kauppakeskuksessa Kehä III:n kupeessa, ja ihmisvilinässä näkyy myös arjen kiihtyvä tahti.
– Tehokkaamman ajankäytön lisäksi asiakkaiden toiveissa korostuu myös korkea laatu. Haetaan puolivalmista ja nopeaa, mutta samalla tuoretta, herkullista ja laadultaan ravintolatasoista. Näissä olemme onnistuneet, ja siksi moni tulee juuri meidän ruokatorillemme, Kättö sanoo.
"Ulkomailta tällaista valmisruoka-arsenaalia ei löydy. Olen miettinyt, miten siellä tullaan arki-iltoina toimeen."
Perhearjen helpottaminen on monelle ykkösasia. Viikolla aikaa on käytettävissä vähän, eikä sitä haluta viettää hellan äärellä. Viikonloppuna kokkaamiseen panostetaan enemmän.
– Ulkomailta tällaista valmisruoka-arsenaalia ei löydy. Olen miettinyt, miten siellä tullaan arki-iltoina toimeen, Kättö nauraa.
Myös muuttuva väestö, eri kulttuurit ja pienenevät kotitaloudet heijastuvat ostoihin. Kätön mukaan menekki pirstaloituu eli jakautuu eri tuotteille.
– Sama maksalaatikko ei enää uppoa kaikille. Yksittäiset hittituotteet vähenevät, kun asiakkaiden tarpeet ja toiveet ovat yhä moninaisempia.
Jumbon Prisma uudistuu
Kättö vastailee haastattelukysymyksiin vastikään remontoidusta Prisma Jumbosta.
– Remontti tehtiin samalla, kun 25 vuotta täyttävä Jumbon kauppakeskus uudistettiin muutoinkin. Ruokatorilla ruoan valmistustilat tuplaantuivat, ja nyt kapasiteettia riittää.
"Esillepanolla ja pakkauksella on valmisruoan menekille todella iso merkitys. Myyntikalusteet, rasiat, annoskoot ja tuoteselosteet – kaikella on väliä."
Kättö iloitsee myös uusista myyntikalusteista ja esillepanon mahdollisuuksista.
– Esillepanolla ja pakkauksella on valmisruoan menekille todella iso merkitys. Myyntikalusteet, rasiat, annoskoot ja tuoteselosteet – kaikella on väliä.
Entä omat suosikit: millainen on lempilounaasi Prisma-työpäivinä?
– Aiemmin suosikkini oli uunimakkara ja muussi, mutta nyt valitsen useimmiten siipibuffasta frittikanaa, perunoita ja salaattia. Voiko siihen kyllästyä ikinä? Kastikkeita tykkään maistella kuin ruotsinlaivalla: vähän kaikkea, Kättö virnistää.
Prisma Jumbo lyhyesti
- Prismajohtajana Jari Kättö
- 8 000 asiakasta päivittäin
- 15 000 neliötä kauppapinta-alaa
- Työllistää 200 ihmistä
- Uudistettu ja remontoitu syksyllä 2024
Teksti: Kaiku Oy / Hannele Hautaniemi
Kuvat: Juho Paavola