Atria Ammattilaiset logo

Miltä kevät näytti markkinassa?

05.6.2024

Viime vuosi oli monella tapaa poikkeuksellinen markkinassa volyymin laskiessa hieman lähes kaikissa Atrian edustamissa tuoteryhmissä. Tänä keväänä volyymi on kääntynyt plussalle punaisen lihan, siipikarjan ja valmisruoan vetämänä arvomarkkinan pysyessä edellisen vuoden tasolla. 

Punaisessa lihassa volyymikehityksen taustalla oli kevätjaksolla arjen ruoanlaiton moniottelija jauheliha, joka edustaa punaisen lihan volyymista 67 prosenttia. Myös naudassa oli vahvaa kehitystä. Nauta on yhä useamman kuluttajan valinta viikonlopun ja kevään sesonkien erikoishetkiin.  

Siipikarjan kulutus kasvaa 

Viime vuosina siipikarjan kulutus on kasvanut, eikä tämä kevätjaksokaan ole poikkeus. Alkuvuodesta volyymikehitystä näkyy erityisesti fileiden, suikaleiden, siipien sekä kanan ja kalkkunan jauhelihan segmenteissä. Suikaleita ja fileitä ostetaan entistä useammin, ja rentoihin ruokahetkiin sopivia siipiä on taas ostanut yhä useampi kotitalous. 

Ruoanlaiton tuoteryhmässä yli kolmannes volyymista tulee nakeista, kuorettomista ja kuorellisista.
   

Lihavalmisteissa volyymi oli markkinassa laskussa, mutta eri segmenttien välillä oli eroja. Ruoanlaiton tuoteryhmässä yli kolmannes volyymista tulee nakeista, kuorettomista ja kuorellisista. Kuorettomien nakkien volyymi kehittyi edellisestä keväästä, ja niitä osti lähes 1,8 miljoonaa kotitaloutta.   

Kypsät suikaleet ovat vakiinnuttaneet asemansa kuluttajan arjessa, erityisestit kiireisessä arjen ruoanlaitossa lapsiperheissä. Varmasti juuri tästä syystä erilaisia kypsiä suikaleita on myös kevätjaksolla ostettu entistä useammin.  

Keväällä kuluttajat ovat herkutelleet muun muassa Atrian uusilla Artesaani kinkku- sekä kanaleikkeleillä.

Leivänpäällisissä kinkut olivat pienellä volyymikasvulla, ja siipikarjapohjaisissa leikkeleissä kehittyivät kanapohjaiset leikkeleet segmentin houkutellessa uusia ostajia. Keväällä kuluttajat ovat herkutelleet muun muassa Atrian uusilla Artesaani kinkku- sekä kanaleikkeleillä. Uutuudet ovat saaneet hyvän vastaanoton ja puhuttaneet etenkin vanhempia kotitalouksia ja aikuistalouksia.

Valmisruokien volyymikasvu syntyy aterioista ja välipalatuotteista 

Helpomman ruoan kasvu kasvattaa edelleen valmisruokaa, erityisesti yhden hengen aterioita. Kuluttajat hakevat juuri itselleen sopivia vaihtoehtoja valmisruokahyllystä lounaaksi tai päivälliseksi ja ostouseuden kehittyessä myös vaihtelunhalu korostuu. Laaja valikoima erilaisia vaihtoehtoja vastaa kuluttajan tarpeeseen löytää helppoja ja nopeita ruokia omaan kiireiseen arkeensa. Yhden hengen aterioita osti kevätjaksolla peräti 1,7 miljoonaa kotitaloutta. 

Helpomman ruoan kasvu kasvattaa edelleen valmisruokaa, erityisesti yhden hengen aterioita.

Valmiiden aterioiden lisäksi keväällä kehittyivät volyymissa myös aterian osat: pyörykät, paneroidut tuotteet, perusmajoneesisalaatit ja perunalisukkeet.  

Valmisruoan välipalatuotteet tarjoavat ratkaisuja kuluttajille, jotka ruokailevat milloin ja missä vain ja korvaavat aterioita välipaloilla. Esillepanossa on huomioitava, että ostamisen pitää olla kuluttajalle helppoa. Välipalatuotteissa markkina on tänä vuonna kehittynyt pizzojen sekä heti syötävien ja lämmitettävien leipien kautta. Näitä tuotteita yhä useampi kuluttaja ostaa hakiessaan ratkaisuja omiin ruokahetkiinsä liikkeessä tai kotona nautittavaksi.  

Kevätjaksosta on jo edetty kohti kesää ja grillaussesonkia. Kesään liittyy vahvasti grillaus ja rento yhdessäolo, mutta toki myös arjen helppo ruoanlaitto on läsnä kuluttajien etsiessä helppoja vaihtoehtoja grillauksen lomassa. 

Menestyksekästä kesää ja maukkaita grillihetkiä! 

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Laura Hartzell-Kinnunen

Laura työskentelee Atrialla myynnin kehityspäällikkönä ja on ylpeä saadessaan kuulua atrialaisten joukkoon. Yhdessä tekemisen meininki sekä ammattitaitoiset ja sitoutuneet ihmiset tekevät Atriasta erityisen työpaikan. Lauraa innostavat hänen monipuolinen työnkuvansa ja toimintamallien kehittäminen sekä erityisesti asiakastyö. Omaa asiantuntijuuttaan hän kehittää jatkuvasti, ja sitä muuttuvat markkinat edellyttävätkin.

Arjen pienet onnistumiset ja toisten auttaminen saavat Lauran hymyilemään. Hän on erityisen hyvä organisoimaan niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Jälkimmäinen kuluu perheen ja koiran kanssa puuhatessa ja urheillessa. Lauran lajivalikoimassa ovat pitkät metsälenkit koiran kanssa, juoksulenkit äänikirjaa kuunnellen, tennis ja hiihto. Hän haaveilee lisäävänsä lapsuudenharrastuksensa ratsastuksen taas listalle.

Arkena Lauran ruoanlaiton teema on ”nopeaa ja helppoa”, kuten lapsiperheissä on tapana. Luottoraaka-aineita ovat jauheliha ja kanan suikaleet. Viikonloppuna, kun aikaa on enemmän, uunissa valmistuu herkullinen kanapata kasvisten kera.

Lue kirjoittajan muita blogeja