ATRIAN KOKKIBAROMETRI KOKOAA FOODSERVICE-ALAN AMMATTILAISTEN NÄKYMIÄ JA TRENDEJÄ
Atrian Kokkibarometri on vuodesta 2020 lähtien toteutettu valtakunnallinen kyselytutkimus, jossa selvitetään alan trendejä ja tulevaisuuden näkymiä. Atrian Taloustutkimuksella teettämään kyselytutkimukseen on vastannut joka vuosi yli 500 julkisen ja yksityisen puolen ruoka-ammattilaista.
– Keskeinen osa Atrian tutkimus- ja tuotekehitystoimintaa on riippumaton tutkimustieto. Tieto ohjaa tekemistämme, ja on myös asiakkaidemme ja sidosryhmiemme käytettävissä, kommentoi Atria Foodservicen myyntijohtaja Kim Westerling tutkimuksen tarpeellisuutta alalla.
PÄÄVIESTIT KOKKIBAROMETRIN TULOKSISTA 2022
- Yleinen tunnelma Foodservicen toimialalla on positiivinen.
- Kustannustason nousu harventaa asiakkaiden ravintolakäyntejä väliaikaisesti, mutta samaan aikaan 45 % vastaajista uskoo asiakasmäärän kasvuun ja myynnin kehitykseen lähitulevaisuudessa.
- Raaka-aineista erityisesti kanan ja jauhelihan käyttö kasvaa, kun hinnat nousevat.
- Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus on toimialan suurin haaste nyt ja tulevaisuudessa.
- Tulevaisuuden ruokavaliona nähdään ennen muuta fleksaaminen eli kasvisten lisääminen ruokavaliossa lihasta kokonaan luopumatta.
- Suomalainen ja kandinaavinen keittiö kasvattavat suosiotaan. Myös japanilainen keittiö on kasvussa.
- Kotimaisuus kaikkinensa on arvossaan ja sen merkitys kasvaa. Jopa 91 % vastaajista uskoo, että kotimaisten raaka-aineiden arvostus nousee merkittävästi lähitulevaisuudessa.
- Valmistajan vastuullisuudella on yhä suurempi merkitys.
- Digitaalisuuden merkityksen kasvu näkyy sosiaalisen median vaikutuksena valintoihin, kasvavina digitaalisina ennakkotilauksina sekä haamuravintoloina.
- Kanan lisäksi erilaisten kasvisten ja kasvipohjaisten raaka-aineiden sekä hävikkiruoan käytön nähdään lisääntyvän.

Tutkimuksesta selviää, että yleinen hinnannousu saa ammattilaisten arvion mukaan ihmiset käymään ravintoloissa harvemmin ja valitsemaan siellä edullisempia ruokalajeja ja edullisemmista raaka-aineista tehtyjä annoksia. Laajemmassa katsannossa kehitys kulkee kuitenkin toiseen suuntaa.

Tutkimuksesta selviää, että yleinen hinnannousu saa ammattilaisten arvion mukaan ihmiset käymään ravintoloissa harvemmin ja valitsemaan siellä edullisempia ruokalajeja ja edullisemmista raaka-aineista tehtyjä annoksia. Laajemmassa katsannossa kehitys kulkee kuitenkin toiseen suuntaa.

"Positiivista ja ehkä vähän yllättävääkin on se, että jopa 79% vastaajista suhtautuu positiivisesti tulevaisuuteen. Erilaisista maailmantapahtumista johtuen markkinahäiriöt ovat tilapäisiä. Iso linja on kuitenkin se, että ihmisten ulkona syöminen lisääntyy ja monipuolistuu tulevaisuudessa", kertoo Atria Foodservicen myyntijohtaja Kim Westerling.
"Positiivista ja ehkä vähän yllättävääkin on se, että jopa 79% vastaajista suhtautuu positiivisesti tulevaisuuteen. Erilaisista maailmantapahtumista johtuen markkinahäiriöt ovat tilapäisiä. Iso linja on kuitenkin se, että ihmisten ulkona syöminen lisääntyy ja monipuolistuu tulevaisuudessa", kertoo Atria Foodservicen myyntijohtaja Kim Westerling.


Keittiöammattilaiset uskovat myös siihen, että asiakkaat arvostavat yhä enemmän kotimaisia raaka-aineista ja suomalaista ruokaa.
"Ruoka-alalla kotimaisuus merkitsee vastuullisuutta. Tuloksista näkyy selvästi, että esimerkiksi kotimaisen lihan käyttäminen on merkittävä kilpailuvaltti", Kim Westerling huomioi.
Kokkibarometrin tulokset tarjoavat alan toimijoille tietoa, jota ei ole missään muualta saatavissa.
"Seuraava kokkibarometri tehdään tämän vuoden syksyllä. Haluamme tarjota ammattikeittioiden työn tueksi tutkittua tietoa jatkossakin. Meillä on talossa vahvaa asiantuntemusta ammattikeittiöiden kannattavuushaasteita ja halua auttaa selättämään ne", toteaa Kim Westerling, joka siirtyi muutama vuosi sitten Atrialle ravintolaketjun johtajan tehtävistä.

Keittiöammattilaiset uskovat myös siihen, että asiakkaat arvostavat yhä enemmän kotimaisia raaka-aineista ja suomalaista ruokaa.
"Ruoka-alalla kotimaisuus merkitsee vastuullisuutta. Tuloksista näkyy selvästi, että esimerkiksi kotimaisen lihan käyttäminen on merkittävä kilpailuvaltti", Kim Westerling huomioi.
Kokkibarometrin tulokset tarjoavat alan toimijoille tietoa, jota ei ole missään muualta saatavissa.
"Seuraava kokkibarometri tehdään tämän vuoden syksyllä. Haluamme tarjota ammattikeittioiden työn tueksi tutkittua tietoa jatkossakin. Meillä on talossa vahvaa asiantuntemusta ammattikeittiöiden kannattavuushaasteita ja halua auttaa selättämään ne", toteaa Kim Westerling, joka siirtyi muutama vuosi sitten Atrialle ravintolaketjun johtajan tehtävistä.
Vuoden 2022 Atrian Kokkibarometriin osallistui 509 kokkia tai muuta keittiöstä vastaavaa henkilöä. Vastaajista 36 % toimii julkisella, 64 % yksityisellä sektorilla. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Taloustutkimuksen kanssa.