Atria Ammattilaiset logo

Joka puraisussa maistuu laatu ja suomalaisuus

08.10.2024

Vuoteen 1991 juurensa kurkottavassa ravintolaketju Picnicissä klassikoiden ohessa herkuttelijoita piristävät raikkaat ja maukkaat uutuudet. Koko valikoima valmistetaan huolella valituista raaka-aineista paikan päällä ravintoloiden keittiöissä tuoreus-, maku- ja laatutakuulla, kotimaista suosien.

17 kaupungin 39 Picnic-ravintolassa käy aamuvarhaisesta iltaan saakka sama tuttu hyörinä: raaka-ainekuormat muuntuvat monenmoisiksi salaateiksi, täytetyiksi patongeiksi ja uuniperunoiksi, lämpimiksi leiviksi sekä smoothieiksi. Suolaisia mukaan napattavia tai ravintolassa nautittavia annoksia ryydittävät erilaiset leivonnaiset ja laadukas, Helsingissä Kaffa Roasteryn paahtimossa paahdettu kahvi.  

– Haluamme olla mutkaton, tuttu ja tasalaatuinen valinta hetkeen kuin hetkeen. Olemme auki aamupalasta iltaherkkuun ja läsnä siellä, missä ihmiset liikkuvat, kuten kauppakeskuksissa ja asemapaikoilla. Tämä todentuu joulukuussa myös Seinäjoella, missä ravintolamme avautuu uudessa asemarakennuksessa. Ravintoloissa nautittavat tai nopeasti mukaan napattavat, monipuolisesti ravitsevat tuotteemme pelastavat niin lounastajan kuin matkustajan ja turistinkin päivän. Take away -ostot ovatkin myynnistämme lähes puolet. Voimistuvaa verkkokauppaakin kehitämme jatkuvasti, siellä on paljon potentiaalia esimerkiksi kokoustarjoiluissa, toimitusjohtaja Janina Hallberg kuvailee toimintaideaa.  

“Vaatii reseptiikalta ja työntekijöiltä tarkkuutta, jotta annos maistuu samalta niin lounaskiireessä valmistettuna kuin rauhallisempinakin hetkinä.“  

Tuotekehityspäällikkö Kristian Vuojärven mukaan vakituisempaankaan Picnicissä ruokaileva ei pääse kyllästymään valikoimaan.  

– Menestys lähtee huippuraaka-aineista ja luotettavasta reseptiikasta. Ruokien on herautettava makuhermoja tasalaatuisesti. Tämä vaatii reseptiikalta ja työntekijöiltä tarkkuutta, jotta annos maistuu samalta niin lounaskiireessä valmistettuna kuin rauhallisempinakin hetkinä. Jo erilaisilla marinadeilla ja kastikkeilla tututkin suosikkiannokset saavat uuden vivahteen. Saamme kiitosta siitä, että kokeilemme rohkeasti uutuuksia, mutta kuljetamme rinnalla ikisuosikkeja, kuten BBQ-kanapatonkia tai salaateissa kanacaesaria. 

Trendiksikin nousseet helppous ja turvallisuus yhdistyvät brändissämme ja maun ohella ovat meille tärkeitä.  


Picnicin annokset suunnitellaan niin, että niistä saa virtaa niin aamuun, työhön, iltaan kuin harrastuksiinkin, kertovat toimitusjohtaja Janina Hallberg ja tuotekehityspäällikkö Kristian Vuojärvi. 

Luotettavuussinetti kotimaisuudesta  

Pääraaka-aineensa, kanan, perunan ja salaatit Picnic saa ympärivuotisesti tutuilta luottoyhteistyökumppaneiltaan hankintakanaviensa Europicnicin ja Kespron kautta. Hallberg korostaa Picnicin olevan hyvin tarkka yhteistyötahoistaan ja toteaa arvot yhteiseksi nimittäjäksi.  

– On aivan yhtä tärkeää, miten ruokaa tehdään kuin kenen kanssa sitä tehdään. Raaka-aineiden on oltava tasalaatuisia Helsingistä Rovaniemelle saakka. Kaikki kanamme tulevat Atrialta, perunat länsirannikolta, DeliVerden salaatit kasvavat Turun kupeessa ja Helsingissä paahdettavan kahvin alkuperänkin tunnemme koko matkalta viljelmältä kuppiin. Suosimme suomalaista, mutta tuotekehityksessä teemme valinnat raaka-ainekohtaisesti – siksikin että pysyisimme kaikkien lompakoille sopivina.  

Hallberg myöntää, että raaka-ainevalintoja on perusteltava itselleenkin harva se päivä, eikä kalliimpi kotimainen kana tee poikkeusta.  

“Kuluttajille, kuin myös nuorelle henkilökunnallemme, erityisesti kotimainen liha on samanlainen arvovalinta kuin meille yrityksenäkin.” 

– Tunnemme vastuumme siitä, että meillä on paljon myös kanta-asiakkaita. Monet katsovat lounaalla annoksensa sisällön huomattavasti tarkemmin kuin vaikkapa illallisravintolassa. Kuluttajille, kuin myös nuorelle henkilökunnallemme, erityisesti kotimainen liha on samanlainen arvovalinta kuin meille yrityksenäkin. Atrian brändi viestii kaiken oleellisen: puhtauden, maun, laadun, vastuullisuuden ja turvallisuuden. Upeaa lihaa ei tarvitse hunnuttaa annoksissa näkymättömiin.  

Kana kiipeää yhä ylemmäs suosionsa orrella myös nopean syömisen tuotteissa. Vuojärvi kiitteleekin kanan taipuisuutta tuotekehityksessä.  

– Lihan laadulla on suuri merkitys, myymmehän kanaa noin 4 000 kiloa kuukaudessa. Mietomakuisena se muuntautuu arkisesta ruokailusta fiinimpään. Terveellisyysmielikuvaviittaa kantava kana päästää oikeuksiinsa suomalaisia miellyttävät aasialaiset maut, ja vähärasvaisena se sopii parhaiten myös kylminä tarjoamiimme ruokiin. Kanan raaka-ainekierto on sekin omaa luokkaansa, toimiihan se mainiosti käytännössä kaikissa suolaisissa kategorioissamme.  

Tällä hetkellä Picniceissä käytetään kanasta vain fileetä, mutta maailman huipputasoisimmissa kokkikilpailuissa mainetta valmentajana niittänyt tuore tuotekehityspäällikkö hauduttelee ennen pitkää käyttöä myös kanan muille osille. Leipäkategorian laajentamisen, makumaailmojen terävöittämisen sekä välipalojen uudistamisen lisäksi Vuojärvi raottelee mietintämyssyineen ovea yhteistyötahojen suuntaan myös picnicmäisten uniikkiuutuuksien hiomiseksi ja uusien klassikkojen synnyttämiseksi. 

Picnic lyhyesti  

  • Suomalainen vuonna 1991 perustettu ketju, jolla on 39 ravintolaa 17 eri kaupungissa.  
  • Paikan päällä, tuoreista raaka-aineista valmistetut täytetyt uuniperunat ja patongit ovat jo kansallisia klassikoita.  
  • Työllistää vuosittain satoja nuoria. Työelämään on yrityksen kautta päässyt kaikkiaan yli 3 000 nuorta.  
  • Liikevaihto oli vuonna 2023 22,3 miljoonaa euroa.  
  • Picnic-yritysryhmään kuuluvat Picnic Finland Oy (ravintolaliike-toiminta), Europicnic Oy (hankinta- ja logistiikkaliiketoiminta) sekä La Torrefazione Oy (kahvilaliiketoiminta).  

Katso videohaastattelu: 

 

Teksti: Lea Penttilä  Kuvaaja: Juho Paavola 

 

Lue Hyvä Ruoka -asiakaslehti 2/2024 täältä. 
Lue kolumni: Alkuperämaa Suomi 

Jaa

Takaisin uutishuoneeseen